حوزه هنری در گیلان صاحب سینما شد/ توزیع غیر عادلانه سالن ها

  • تاریخ انتشار: 1401/05/19

گروه استان‌ها- سیده سمیه رعد: بناهای فرهنگی و از جمله سینماها یکی از نیازهای اساسی زندگی امروزه است. برای ساختن پایه‌های فرهنگی و یا انتقال مفاهیم فرهنگی نیاز به ابزارهایی است که سینما یکی از این

ابزارها است.


رشد و تقویت سینما، ضرورت توسعه زیرساخت‌های سینمایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که کارشناسان و متخصصان، نامناسب بودن فضای فیزیکی سینما یکی ازعلت‌های مهم رویگردانی

مردم از سینما دانسته‌اند. حوزه هنری نیز به عنوان یکی از نهادهای انقلابی تلاش کرده در سال‌های اخیر علاوه بر ورود به حوزه فیلمسازی به ویژه میدان دادن به جوانان در زمینه توسعه زیرساخت، ساخت و احیای

سالن‌های سینمایی نقش آفرین باشد


استان گیلان که همیشه در حوزه هنر به ویژه هنر هفتم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و برگزاری همزمانی جشنواره فیلم فجر طی چند دوره گذشته نشان داده که مردم هنر دوست بخصوص جوانان آن تشنه اجرای

برنامه‌های هنری در حوزه سینما هستند همیشه ایام از نبود زیرساخت‌های مناسب سینمایی رنج برده است. پراکندگی سالن‌های سینمایی حوزه هنری تا پایان سال گذشته شامل ۲۲ استان بود حال با خرید سینما سپیدرود

رشت، گیلان نیز به این لیست اضافه شد.


سینما سپیدرود که پیش از این با نام مایاک و بعدها سهیلا در شهر رشت شناخته می‌شد، دارای دو سالن نمایش فیلم با گنجایش ۸۰۰ صندلی بود که در سال‌های آغازین دهه هشتاد مورد بازسازی قرار گرفت و پس از

بازسازی در سال ۸۳ به دو سالن مجهز با ظرفیت ۳۹۰ صندلی تبدیل و با نمایش فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» بار دیگر کار خود را از سر گرفت و در حال حاضر فعال است.


سازمان سینمایی حوزه هنری پس از خریداری این سینما به زودی بار دیگر آن را توسط مؤسسه بهمن سبز مورد بازسازی و مرمت قرار داده و به امکانات روز پخش فیلم مجهز خواهد کرد.


توزیع غیرعادلانه سالن‌های سینما در استان‌ها


رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر توجه ویژه ای به گسترش سالن‌های سینما داشته ایم، اظهار کرد: یکی از مشکلات سینمای ایران، توزیع نامتوازن، نامتعادل و غیرعادلانه است به طوری که

بیش از ۵۰ درصد فروش سینمای کشور در شهر تهران رقم می‌خورد و با وجود افزوده شدن به تعداد سالن‌های سینما، این عدم توازن وجود دارد.


سید رسول منفرد با اشاره به اینکه مخاطب شهرستان دسترسی کمتری به سینما دارد و سرانه صندلی سینما در شهرستان‌ها پایین‌تر از تهران است، ادامه داد: این عدم دسترسی موجب شده که فیلم‌هایی با موضوع روستا

کمتر ساخته شود چون مخاطب این قشر دسترسی کمتری به سینما دارد و اگر فیلمی هم در این حوزه ساخته شود مخاطب آن امکان دسترسی به فیلم را نخواهد داشت.


فعال کردن سینماهای راکد در اولویت است


وی با بیان اینکه حوزه هنری در تلاش است که امکان ساخت سینما در استان‌ها را گسترش دهد، بیان کرد: سینماهای غیرفعال و راکد در اولویت حوزه هنری برای در دسترس قرار گرفتن عموم است و سپس احداث

سینماهای جدید در دستور کار قرار می‌گیرد.


منفرد با اشاره به اینکه حوزه هنری گیلان پیش از این سینمای فعال نداشت، افزود: سینمای سیاهکل در برف سال ۸۳ آسیب دیده بود توسط حوزه هنری خریداری شد اما پروژه‌ای نیمه تمام است و روند تکمیل آن نیز

کند است.


رئیس حوزه هنری گیلان ادامه داد: سینما سپیدرود رشت فعال بوده و موقعیت مکانی خوبی نیز دارد که در دوران کرونا تعطیل شده بود و اخیراً توسط حوزه هنری خریداری شده تا فعالیت خود را آغاز کند و در

دسترس علاقمندان و مخاطبان قرار گیرد.


اکران فیلم در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری


وی تصریح کرد: سینما سپیدرود رشت نیازمند اصلاح و تعمیرات است و باید به روز رسانی شود اما این تعمیرات جزئی بوده و اساسی نیست و تغییرات جدید موجب ایجاد شرایط بهتری در این سینما می‌شود.


منفرد با بیان اینکه سینما سپیدرود رشت از این پس علاوه بر اکران فیلم به فعالیت‌های فرهنگی هم می‌پردازد، تصریح کرد: مردم و مخاطبان می‌توانند علاوه بر تماشای فیلم از برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز بهره مند

شود.


در حال حاضر حوزه هنری به عنوان یکی از متولیان ساخت و ساز سالن‌های سینمایی از ابتدای تابستان تا پایان فصل همزمان با پایان یافتن فاز دوم طرح توسعه سینماهای کشور ۹۲ سالن به مجموعه سالن‌های

سینمایی کشور اضافه می‌کند تا در ۲۳ استان بتواند بحث عدالت در توزیع را مدنظر قرار داده و به علاقمندان سینما خدمت رسانی کند.



برچسب ها: